Kar sem ljubil

Žanrdružbeni roman
NarodnostAmeriške literature
Kraj in leto izidaLjubljana, 2024
Založba
Zbirka Moderni klasiki
Prevod Staša Grahek
Ključne besede 21. stoletje, Družinski odnosi, Izguba, Konceptualna umetnost, Medosebni odnosi, Očetje in sinovi, Prijateljstvo, Slikarji, Žalost
Število strani

340

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

11-12 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Stresna
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

Intelektualna, strastna in skrajno žalostna zgodba

Kar sem ljubil velja za najuspešnejši roman Siri Hustvedt, z njim se je povzdignila med kultne ameriške literarne ustvarjalce. O sebi kot pisateljici se je odločala že v najstniških letih, njeno zanimanje pa se je, predvsem na osnovi visoke senzibilnosti, ki jo je osebnostno močno določala, s področja literature ob preselitvi v New York leta 1978 razširilo še na filozofijo, umetnostno zgodovino, psihoanalizo, psihiatrijo in nevroznanost. Značilno za njeno literaturo je, da jo večinsko prežemajo teme vizualne, predvsem slikarske umetnosti, značajsko pa v njenem delu pulzirajo tudi pečati vse ostalih naštetih znanj, kar jo kot pisateljico povzdiguje v še večji literarno-intelektualni odličnosti. V slovenščini lahko avtorico beremo tudi v romanu Poletje brez moških.

Zgodba romana Kar sem ljubil je razdeljena na tri poglavja. V prvem sledimo tkanju prijateljstva med umetnostnim zgodovinarjem Leom, osrednjim pripovedovalcem celotne zgodbe, in slikarjem Billom. Oba se v istem času poročita, obema paroma se rodita sinova, zaživijo v isti stanovanjski hiši in se povezano družijo, skupaj preživljajo tudi počitnice. Bill se medtem loči in se poroči z Violet, raziskovalko histerije in prehranskih motenj, ki mu je nekoč pozirala tudi kot model, in ki, medtem ko Bill postaja vse bolj prepoznaven umetnik, prevzame večinsko skrb za njegovega sina Marka. Drugi del romana se začne in konča s tragedijo. Leo se zaradi dogodka, ki zareže v njegovo družino, prav tako razide s svojo ženo, prosti čas pa spričo izgube njemu ljubih oseb vse bolj usmerja k Billu in njegovi družini, vse tesneje se navezuje tudi na Marka, ki pa ni tisti, za kogar se bližnjim izdaja in jim vse bolj uhaja izpod nadzora. Vedri, optimističen začetek romana se v tem oziru v svojem drugem delu vse bolj pregiba k vrtincem žalosti in skrbi, še težjega v čustvenem smislu pa (predvsem za Lea in Violet) predstavlja tretji del romana, ki ga avtorica popiše s kruto, neizprosno srhljivostjo, na kar bralec nikakor ni pripravljen, izpisana zgodba, ki smo ji v tem delu priča, pa je osnovana na avtoričinih lastnih, torej resničnih doživetjih. Poročena je bila namreč s Paulom Austerjem, ki je v svojem prvem zakonu postal oče Danielu Austerju (v romanu ga predstavlja Mark), ta pa se je v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so začeli na newyorško umetniško sceno vstopati ekscesni predstavniki nove generacije, podvrženi infantilnosti, zlorabam drog, ekscesnemu hedonističnemu obnašanju in tudi skrajno sprevrženim praksam, ujel v razvpiti škandal, prikazan prav v tem zadnjem delu romana. Leo, pripovedovalec zgodbe, na koncu ostane sam s svojimi spomini na ljudi, ki jih je nekoč ljubil in jih nanj vežejo materialni okruški, spravljeni v predalu pisalne mize, nam pa jih približuje na način, kot se jih sam spominja. Kljub vsem težkim življenjskim preizkušnjam, ki so ga doletele, avtorica vanj položi optimizem, ki mu vere v človeka in ljubezen ne odvzema – ob spoznanju, da to, kar (v drugih) ljubimo, niso toliko te osebe (ali stvari) same, predvsem so to naše lastne podobe (o njih).

Osrednja nit, ki povezuje vse tri dele romana, je sicer likovna umetnost, prvenstveno pa je to predvsem roman o ljubezni in njenih različnih pojavnih oblikah, nihanjih in pasteh; o predanosti in osebnih izgubah, ki se vežejo nanjo; o upanju in zaupanju ter o prevarah in o lažeh, ki se lepijo poleg; o prijateljstvu, partnerstvu, vzgoji, psihičnih odklonih, mejnih osebnostih, resnici in laži, zaupanju in izdaji, žalovanju in žalosti … Zgodba je kompleksna, karakterji psihološko izčiščeni, odlično opisani so tudi odnosi med njimi, literarni jezik je izčiščeno dovršen. Vrhunsko bralno doživetje.

Glej tudi:

Nekega večera na začetku marca se nama je na Boweryju pridružila Violet z rjavo vrečko tajske hrane, ki smo jo jedli na tleh. Goltali smo večerjo kot trije sestradani begunci in potem ostali v studiu in se pogovarjali in pili v noč. Violet se je splazila na vzmetnico in obležala na hrbtu in nama govorila v tem položaju. Čez čas smo vsi našli prostor na postelji – Violet na sredini, Bill in jaz vsak na eni strani – trije zadovoljni pijanci, ki so vztrajali v naključnem pogovoru. Okrog enih zjutraj sem rekel, da moram domov, sicer jutri ne bom mogel v službo. Violet je zgrabila Billa za roko in nato še mene. »Še pet minut,« je rekla. »Nocoj sem srečna. Že dolgo, dolgo nisem bila tako srečna. Tako dobro je, če si pozabljiv in svoboden in neumen.«

Pol ure kasneje smo hodili po Canal Streetu proti Greenu. Še smo se držali pod roko in Violet je bila še vedno pred mano in Billom. Zapela nama je norveško ljudsko pesem – nekaj o godcu in njegovih goslih. Bill se je pridružil refrenu, njegov glas je bil globok in glasen in enoličen. Tudi jaz sem pel, posnemal sem zvoke nesmiselnih besed, ko smo korakali domov. Med petjem je Violet dvignila brado in njen obraz je ujel svetlobo cestnih svetilk nad nami. Zrak je bil hladen, toda čist in suh, in medtem ko me je tesno objemala pod roko, sem čutil, kako poskočen je njen korak. Preden je začela drugo kitico, je globoko vdihnila in se nasmehnila v nebo, potem pa, ko sem jo še kar gledal, sem videl, kako je za nekaj sekund zaprla oči in postala slepa za vse, razen za silovito veselje, ki je odzvanjalo v naših glasovih. Tisto noč smo vsi čutili to – vrnitev radosti brez razloga. Ko sem zaprl vrata, potem ko sem Billu in Violet zaželel lahko noč, sem vedel, da bo do jutra ta občutek izginil. Bežnost je bila del njegovega čara.

(str. 216)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Kar sem ljubil.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 546
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 7
Trenutno bere: 2
Je prebralo: 1

Morda vam bo všeč tudi

Dela avtorja