skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Pismo Philemonu: roman

Žanrfilozofski roman, problemski roman, zgodovinski roman
Narodnostslovenska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 2024
Založba
Zbirka Pretakanja
Spremna beseda Snežna Večko
Ključne besede Antična filozofija, Krščanska vera, Krščanstvo, Osebna svoboda, Poganstvo, Sveto pismo
Število strani

279

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

9-10 ur

Nagrade

1

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Stresna
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

"Ni višjega položaja za človeka, kakor če je bližnjemu v pomoč. In ni nižjega, kakor če hoče nad bližnjim gospodovati ..." (str. 100-101)

Plodoviti slovenski esejist, pesnik in pripovednik, strokovnjak za esperanto in še mnogo več, ki že od leta 1983 živi v Celovcu, je med drugim študiral tudi klasično grščino. Kot avtor, zavezan krščanskim vrednotam, je dober poznavalec antične in svetopisemske zgodovine. V romanu Pismo Philemonu se je tako naslonil na svetopisemsko poglavje iz Nove zaveze, najkrajše pismo apostola Pavla. Svojemu prijatelju in bratu v Kristusu, Filemonu iz Kolos v takratnem rimskem cesarstvu (ostanki se nahajajo v današnji Turčiji), Pavel sestavlja prošnjo, naj se usmili pobeglega sužnja Onezima. Pavel namreč kot pregnanec, jetnik in obsojenec zaradi širjenja krščanstva prebiva v Rimu, v stanovanju (kamri) pri služkinji Areti, ki mu gospodinji. Pri njem se po pobegu in kraji pojavi prav Onezim. Pavlu rimska oblast dopušča, da časa do smrtne obsodbe ne preživlja v zaporu, ampak zgolj zastražen. Zato ima veliko časa, da Kristusov nauk in s tem krščanske vrednote uči tako Areto kot Onezima, nazadnje pa še vojaka Bonifacija, ki ga straži po službeni dolžnosti. K njemu na obiske prihajajo znanci, bratje v Kristusu in pogani, najslavnejši med slednjimi filozof Seneca. Iz pogovorov z njimi se bralcu vse bolj odpira pogled na to, kar naj bi pomenila Kristusova smrt na križu za celotno človeštvo. Ošlak roman zaključi z navidezno oprostitvijo Pavla, ki mu takratni cesar in tiran Neron podeli še nekaj milostnih let, seveda ne v Rimu.

Ošlak skozi notranji monolog apostola Pavla in skozi petindvajset poglavij, naslovljenih po stavkih iz Pisma Filemonu, razgrinja ne le eno izmed apostolovih pisem, ampak spretno vpleta citate iz drugih Pavlovih pisem ter iz Stare in Nove zaveze na sploh. Vprašanja, ki se ob poslušanju nauka porajajo neukim in izobraženim, polaga na usta služkinji, sužnju, filozofu in drugim.  Pavel, ki je kot Jud Savel, preganjalec Kristusovih učencev, doživel spreobrnjenje, dobrodušno in iskreno uči nauk, s čimer mu v romanu uspe, da v krščanstvo in s tem v bivanje v Kristusu spreobrne vsaj tri ljudi. Čeprav so formulacije včasih na videz zapletene in je treba kak stavek prebrati večkrat, ravno to daje besedilu čar in lepoto. Apostol Pavel z gosjim peresom, ki je vodilni motiv romana, na papirus izpiše svojo vero v osvoboditev človeštva in v pravo, ne zgolj navidezno svobodo. O tem, kaj je prava in kaj navidezna svoboda in kdo je v resnici suženj, razpravlja z ostro prirezanim peresom in ostro prirezanimi besedami.  Morda bodo bralca prav te besede nagovorile, da bo začel znova odkrivati tudi knjigo knjig.

Roman je sočasno izšel še v esperantu.

“Kajpada, česar nimaš, po tem se ti tudi ne zahoče. Človeku se zahoče vedno le to, kar je vsaj kdaj že imel, kar vsaj malo pozna. Nihče med nami ni letal po zraku in nihče ni plaval v globinah morja kakor riba, zato se to nikomur ne zahoče. Kar se je zahotelo tebi, tako tudi ni mogla biti svoboda, saj je nikoli nisi imel. Zahotelo se ti je nečesa drugega, kar daje človeku, ki nima dovolj izkušenj s to prevaro, občutka, da je to svoboda, pa je v resnici še večja sužnost. Saj menda vidiš, da si tu v Romi neprimerno večji ujetnik, kakor si bil pri svojem gospodarju?”

(str. 49)

Citati

(1)

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 115
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 0
Trenutno bere: 1
Je prebralo: 0