skok na glavno vebino izjava o dostopnosti

Ogenj : roman po motivih iz življenja Štefke Cobelj

Žanrbiografski roman
Narodnostslovenska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 2025
Založba
Zbirka Beletrina
Ključne besede 20. stoletje, Jugoslavija, Ptuj, Ptujčani, Štefka Cobelj
Število strani

213

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

7-8 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Pretresljiva
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

Iz pozabe pred občinstvo

Štefka se rodi v kmečko trgovsko družino v eni od vasi blizu Ptuja v času pred 2. svetovno vojno. Družina ima v lasti trgovino in številna kmečka posestva. Za tiste čase ni revna. Štefka gre lahko tudi v šolo, a kmalu mora pomagati doma v trgovini. Kot mlado dekle postane partizanka in takrat prejme svoje drugo ime. Poslej jo vsi poznajo kot Zoro. Ko se konča vojna agonija, nastopi čas socializma jugoslovanskega delavskega ljudstva s Titom na čelu. To je čas, ko Zora odpotuje v Beograd na študij in postane eno s prej velikim in tujim mestom, glavnim mestom Jugoslavije. Beograd je poslej točka, v kateri se Zora dokončno oblikuje v kustosinjo in je točka, kamor se vedno vrača. Kadar gre nazaj na Ptuj, se tam zaposli kot direktorica muzeja, ali potuje po širnem svetu kot članica diplomatskih delegacij, se kot kustosinja požene v delo v Somaliji, vedno je tu Beograd –  a vendarle ne za vedno. Zora sklene svojo pot na domačih tleh, ki se tresejo spričo prihajajočih političnih sprememb. Tresoča pa je tudi njena notranjost. Zora je bila vedno uporna, samostojna. Takih povprečje ne mara. In povprečje ji je priredilo velik pogrom. Tolikšen, da do danes za Štefko Cobelj in njen prispevek na področju domoznanstva nismo niti vedeli.

Avtor biografskega romana o Štefki Cobelj, samosvoji in sposobni ženski, ki je na življenjski poti doživela marsikaj in preživela, čeprav ranjena v duši, zastavi vprašanje, zakaj zanjo nikoli ni slišal, čeprav je sam del Ptuja in okolice. Zdaj ima Štefka/Zora literarni spomenik, ki jo je obudil iz sivine spomina na povojna leta. Za njo namreč ni ostal niti pepel, le nagrobna plošča, postavljena na zahtevo lokalnih umetnikov. Ogenj, ki je uničil njeno mladostno ljubezen, je požiral tudi njeno delo, njo samo uničil od znotraj, a Ogenj jo je obudil za nas in zanamce. Aleš Šteger, doma in v tujini nagrajevani pesnik, pisatelj, urednik, esejist, je svoj tretji roman napisal na podlagi zbiranja in raziskovanja različnih dokumentov ter osebnih pričevanj. Tako je nastala podoba povojne komunistične Jugoslavije in njenih nasprotij, podoba življenja, ki se neumorno trudi za kolektivno dobro, a ostane prezrto, še več: uničeno, požgano. Ptuj bi lahko bil katerokoli mesto. Štefka bi lahko bila katerakoli oseba. V vrvežu zdaj že zgodovinskega političnega poskusa je Šteger našel izjemno osebnost, s katero je prikazal ne samo njeno osebno življenje, temveč tudi splošno stanje duha družbe, ki ji ni bilo usojeno obstati. Krivica je tako za Štefko Cobelj vsaj deloma popravljena.

 

Nastopi trenutek tvoje velike zmage, otvoritev tvojega življenjskega dela, odprtje celotnega kompleksa grajske žitnice (dolžina 72 m, širina 22 m, 3 etaže in klet, stavba s konca 17. stoletja). Večer je slavnosten. Ljudje se sprehajajo po prostorih, ki so bili zanje doslej nedostopni. Stavba je del ptujske vedute, a odkar pomnijo brez funkcije. Ogledujejo si zbirko Maske in opravila, več kot 1400 etnoloških artefaktov, mnoge si sama nabrala po Halozah s svojim spačkom, razstavljene so tri cimprane podeželske hišice, katerih notranjost je polna objektov idiličnega kmečkega vsakdana, od majolik in razpel do izrezljanih zibk, pohištva in vezenih prtov. Srce zbirke so lokalne maske in lokalni pustni kostumi, ruse in piceki, lavfarji in pokači, predvsem pa kralj vseh mask, kurent. Silhuete teh karnevalskih bitij so postavljene v polmračen prostor, stopajo iz teme kot prikazni, demoni, duše umrlih, ki so prišle opravit z obstoječim redom in vzpostavit novo kraljestvo srhljivih sil.

(str. 164-165)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Ogenj : roman po motivih iz življenja Štefke Cobelj.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 77
Komentarji: 0
Število ocen: 0
Želi prebrati: 1
Trenutno bere: 1
Je prebralo: 0

Dela avtorja