Mejno stanje

Žanrdružbeni roman
Narodnostmakedonska literatura, slovenska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 2023
Založba
Zbirka Nova slovenska knjiga
Prevod Aleš Mustar
Ključne besede Bog, Meje, Odhajanje, Preteklost, Smrt, Zgodovina, Zlo
Število strani

75

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

2-3 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Stresna
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

Med živim(i) in mrtvim(i)

Mejno stanje je sedma pesniška zbirka makedonsko-slovenske pesnice, pisateljice, prevajalke in urednice Lidije Dimkovske, četrta, ki jo lahko beremo v slovenskem prevodu Aleša Mustarja (v slovenščini imamo tudi tri njene romane). Avtorica je za knjigo prejela nagrado bratov Miladinov. Zbirka je razdeljena v tri sklope (Med jutri in včeraj, Razpadanje, Človek ali človeštvo?), katerih naslovi – tako kot naslov same zbirke – nakazujejo nekatere od glavnih tem. Lirski subjekt se ves čas giblje na robu oziroma meji, ki jo tudi prestopa, prehaja med časi in prostori, pogosto med nebom in zemljo oziroma življenjem in smrtjo. V prvem delu se vedno znova ozira v preteklost, saj nas to, od koder prihajamo, definira, še posebej če/ko odidemo stran, saj postane takrat smrt še bolj prisotna in se tudi sedanjost spremeni v preteklost: Življenje je vse, / kar se dogaja / med jutri in včeraj /…/ Tudi čisto navaden sedanjik / je zame zdaj samo preteklik (Preteklik). Prehajanje v drugem sklopu preide v razpad(anje). Čeprav so pesmi na prvi pogled nekakšna navodila, plast za plastjo razkrivajo propad vrednot, človeka in sveta. Smrt ni več le osebna izkušnja, temveč je vseprisotna: Desetletja pozneje je smrt DNK življenja, / življenje pa nikoli več ne bo DNK smrti (Zgodovino, ki razpada). Človek in človečnost sta glavni temi tretjega sklopa – vera v dobro človeka se izkaže za utvaro, predvsem v ‘mejnih stanjih’ pa dobro vendarle preseže odtujenost in premaga zlo: takrat ne rabiš imen, / da bi odprla pot do intime. Lirski subjekt kar naprej pogleduje navzgor in preizprašuje (obstoj) Boga. Čeprav pesmi govorijo o ‘svetu, ki umira pred našimi očmi’ (Epitaf), pesnica vanje (občasno) spretno vpleta (črni) humor in ironijo, tako kot na primer v pesmi Prevozno sredstvo: moje prevozno sredstvo / od zemlje do nebes, / mojega Boga Premiuma / je odnesel vrag. Pesmi v zbirki Mejno stanje so zelo narativne, pripovedujejo zgodbe, ob tem pa razpirajo temeljna bivanjska (tudi etična) vprašanja. Nastale so v zelo posebnem, mračnem času – napisane so bile v času epidemije –, ki je morda še bolj razkril rane (in bolečino) sodobnega človeka, družbe in sveta. Lidija Dimkovska piše o dogajanju v in okrog vseh nas, a čeprav pri tem zelo pogosto kaže naše ‘temne’ plati, nikoli ne uči in žuga s prstom, prav tako ničesar ne objokuje, temveč (p)opisuje svet takšen, kot je. Osebno, intimno izkušnjo ‘prevaja’ v univerzalno in nas pri tem – z izvirnimi pesniškimi podobami in postopki – vedno znova preseneti in presune.

Epitaf

Morda Jakob ne pleza,
marveč se spušča od Boga?

Morda mrtvi bolj pogrešajo nas, žive,
kot mi njih?

Morda je moja zvezda že padla,
a tega nisem opazila?

Morda življenje ni ne pred menoj
ne za menoj, ampak – je, preprosto – je?

In kot je Paul Valéry napisal pesem
o pokopališču, kjer so ga potem pokopali,

morda tudi jaz pišem epitaf svetu,
v katerem sem se rodila

in ki umira pred mojimi očmi,
kakor je živel v meni. (str. 21)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Mejno stanje.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 112
Komentarji: 0
Število ocen: 1
Želi prebrati: 1
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 1

Morda vam bo všeč tudi

Dela avtorja