Kako nastajajo čustva : skrivno življenje možganov
Žanr | poljudnoznanstvena knjiga |
Narodnost | literatura ZDA |
Kraj in leto izida | Ljubljana, 2023 |
Založba | Mladinska knjiga |
Prevod |
Mojca Vodušek |
Ključne besede | Čustva, dejanja, misli, Možgani, nevroznanost, Psihologija |
Sami smo ustvarjalci svojih doživetij.
V klasični teoriji razumejo čustva kot robat odziv, ki je največkrat v navzkrižju z razumom. Ta paradigma, ki sloni na notranjem boju med čustvi in razumom, je temeljna pripoved zahodne kulture. Ameriška psihologinja Lisa Feldman Barret se jo v sodelovanju z ostalimi znanstveniki in ob pomoči novih dognanj nevroznanosti trudi ovreči. Ob razlagah in pojasnilih klasično teorijo čustev zavrne in predlaga novo paradigmo – teorijo konstruiranih čustev. Na osnovi znanstvenih eksperimentalnih izsledkov postavi tezo, da ni res, da v možganih obstajajo nekakšni »prstni odtisi« čustev, kot so razlagali do sedaj, in trdi, da se čustva ne sprožajo sama po sebi ter se načeloma ne razlikujejo od spoznanj in zaznav. Konstruiramo jih sami; niso nekakšna »stvar«, temveč sovpadajo z različnimi kategorijami primerov (npr. jeze), med katerimi ima vsak primer ogromno različic. Pri tem odigrajo pomembno vlogo družbeno oz. kulturno okolje, jedrni sistemi v možganih (nekakšni recepti za ravnanje) in vzpostavljeno ožičenje možganov na osnovi preteklih doživetij. Na to, kako se na določeno situacijo čustveno odzovemo, torej pomembno vplivajo pretekla doživetja, iz katerih razbiramo, kaj se v dani situaciji obnese in kaj ne (kaj je sprejemljivo in kaj ni); vsako čustvo je v tem smislu raznoliko in vsako čustvo je potrebno razumeti kot stanje celotnih možganov. Sami smo tvorci čustvenih doživetij in tudi naših zaznav čustev drugih, pri čemer smo v veliki meri odvisni od (čustvenih) konceptov, ki se jih večino naučimo v najzgodnejšem obdobju otroštva, v odraslosti pa jih lahko z razumevanjem, voljo in različnimi tehnikami preoblikujemo – z namenom odstraniti njihove morebitne škodljivosti v naših življenjih in z namenom oblikovanja nove lastne stvarnosti ter posledično tudi stvarnosti drugih, ki so v našem okolju. Imamo to moč in (spo)znanje, prevzemimo torej odgovornost – za svoje misli, čustva in delovanje. To sporočilo je, ob podrobni razlagi, glavni namen pričujočega dela.
Objavljeno: 02.05.2023 11:35:19
Zadnja sprememba: 26.04.2024 12:40:09
Kar doživljamo kot »gotovost« (občutek, da vemo, kaj je res o nas, drugih in svetu okrog nas), je pravzaprav utvara, ki jo možgani ustvarjajo, da nam pomagajo preživeti dan. Dobro je, če se občasno odpovemo delčku te gotovosti. Na primer, vsi o sebi in drugih razmišljamo v smislu značajskih lastnosti. On je »velikodušen«, ona je »privržena«, šef je »kreten«. Lasten občutek gotovosti nas zapeljuje, da na velikodušnost, zvestobo in kretenstvo gledamo, kot da njihove esence dejansko živijo v teh ljudeh, kot da so opazne in merljive z objektivnimi merili. To ne odloča le o našem vedenju do njih; čutimo, da je to vedenje upravičeno, četudi se nam »velikodušni« možakar skuša prilizniti, »privržena« ženska je skrivaj sebična, »kretenski« šef pa misli na bolnega otroka doma. Gotovost povzroča, da zgrešimo druge razlage. Ne trdim, da smo neumni ali nesposobni doumeti stvarnost. Pravim le, da ni ene same stvarnosti, ki bi jo lahko doumeli. Naši možgani lahko ustvarijo več kot eno razlago za čutni input okrog nas, ne neskončnega števila stvarnosti, zagotovo pa več ko eno.
(str. 393)