V romanu Koliko si moja? smo neposredno in iskreno soočeni z vprašanjem lastnine in ljubezni – kaj pravzaprav zares imamo, ko mislimo, da imamo (radi) in kako hitro (in dolgoročno neizogibno) to (lahko) izgubimo. Ali smo torej to sposobni preseči in dojeti, da je mogoče edino, kar resnično imamo, iluzija o tem, da sploh kaj imamo in da bi se bilo tudi tega edinega pametno čimprej znebiti. Ali smo sposobni zares ljubiti in ne zgolj imeti (radi)? Junaku romana, Tomu, se “normalno” življenje, ki ga živi skupaj z Anjo v stanovanju v Dravljah, postavi na glavo, ko ta kljub temu, da sta otroka planirala skupaj, zanosi z bivšim fantom. Tomo se odseli v materino hišo na Ter v Zgornji Savinjski dolini, kjer pa kmalu ugotovi, da življenje na deželi ni zgolj idila. Obremenjen s slabo vestjo, ker je materi kmalu po prihodu na Ter “zrihtal” dom, razpet med ljubeznijo in razočaranjem nad Anjo, vzpostavljajoč odnos do tujega otroka v trebuhu “svoje” ženske ter nepripravljen na konfliktne in opravljive nove sosede, vendarle najde moč za ukrepanje, za aktivno poseganje v to, kar mu življenje prinaša. Rezultati njegovega ukrepanja so sicer vprašljivi, a čeprav ne naredi nič izjemnega, se zdi, da skupaj z Anjo naredita dovolj, da rešita vsaj ljubezen. Kresnikov nagrajenec za najboljši slovenski roman leta 2012.
Objavljeno: 06.12.2014 12:17:22
Zadnja sprememba: 22.04.2024 11:24:25
Problem, na katerega je avtor s tovrstnim protagonistom želel opozoriti je ravno problematična percepcija oziroma ozkoglednost, ki sodobnega posameznika postavlja v vlogo večne žrtve. Tomo je resda prevaran, mati kopiči nepotrebne predmete in ovira njegovo željo po novih bivanjskih prostorih, sosed priposestvuje del njegove zemlje, vendar v vseh odnosih Tomo naredi napako ravno zaradi zagledanosti vase, v svoj prav. O relevantnosti lastne sodbe se ne sprašuje, sklepa prehitro in ne prisluhne želji ali potrebi sočloveka, kar pripelje do skorajda vseh sporov in težav. Ob njih se bralci romana lahko le nasmehnemo s pokroviteljske distance, če nas seveda prvoosebni pripovedovalec ne uspe pridobiti preveč na lastno stran oziroma če nam ne vsili njemu lastne interpretacije dogajanja.
V zgodbi so vsekakor odlično ponazorjene misli razžaljenega moškega ega, ki ga najbolj od vsega razžira misel, da je zamenljiv, da ga ženska ne potrebuje. Anjine nosečniške težave so priročen izgovor za novo vzpostavitev stika, v resnici pa je Tomo tisti, ki potrebuje Anjo, pa čeprav si tega za nič na svetu ne želi priznati. Vsekakor drži, da je z njo izgubil tudi del sebe in se v nastali situaciji ne znajde. Zanimivo je dejstvo, da ga šele soočenje s tujim otrokom, ki je po vseh možnih kriterijih najmanj njegov, končno pripelje do prilagoditve, saj je šele takrat pripravljen sprejeti drugačen življenjski scenarij, ki ga prvič ni napisal sam. Izstopi iz mikrokozmosa, v katerem je vse dotlej samega sebe ohranjal v središču, in se sooči z nenačrtovanimi spremembami, ki mu lahko veliko povedo o njem samem.
Roman je torej navidezno lahkotna ponazoritev neprijetne situacije, ki ni tako zelo neobičajna, saj se z likom zagotovo lahko marsikdo poistoveti. Zabavni opisi v sodobnem jeziku občutek pristnosti le še stopnjujejo. Seznanimo se z eno izmed številnih podob sodobnega človeka, ki se s težavami ne sooča na primeren način, vendar pa zgodba vseeno poskrbi za zabavo in morebiten razmislek o odnosih ter sami stvarnosti sodobne družbe, ki prežema tudi naša lastna življenja.