Patrick Melrose : 1-3
Žanr | družbeni roman |
Narodnost | angleška literatura |
Kraj in leto izida | Ljubljana, 2020 |
Založba | Mladinska knjiga |
Zbirka |
Roman |
Prevod |
Uroš Kalčič |
Ključne besede | Aristokracija, Droge, Družba, Družina, Družinsko življenje, Pisatelji, Travme, Zloraba |
Kako napraviti kaj z dediščino
Edward St Aubyn je rojen v angleško družino višjega sloja, k pisanju pa se obrne, ko se začne spopadati s travmami in okoliščinami svojega odraščanja. Literarno pot je začel v devetdesetih s ciklom romanov o Patricku Melrosu, njegovem literarnem alter egu, v slovenski izdaji pa smo sedaj dobili prevod prvih treh knjig od skupno petih. Dogajanje v vsakem od (kratkih) romanov se odvije v enem do dveh dneh v različnih življenjskih obdobjih Patricka Melrosa, sami pa se nam ponujajo, da jih beremo na dušek, kot poglavja širšega romana o soočanju z zlorabo, bolečino, jezo in samodestruktivnostjo. V prvem, Saj je vseeno, je Patrick petletni deček, nagnjen k nevarnim igram. Sence, ki so se okoli zagrenjenega in k maltretiranju nagnjenega očeta plazile čez prve strani, se prevesijo v vedno večje okrutnosti nad dečkom in ga v drugem romanu, Slabe novice, vodijo v deliričen vrh, ko se dvaindvajsetletni Patrick kot nekakšen izredno spreten anestezist opoteka na robu omamljanja, ko mora v New Yorku prevzeti očetov pepel. Čustveno razbolenost malo omehčajo humorni momenti in v tretji roman vstopimo precej bolj optimistično. Liki, ki smo jih od strani že spoznali, se odpravljajo na praznovanje in bralec se lahko malo sprosti, se pusti zabavati in jih opazovati v malenkostnosti in naporih s pletenjem kompleksne družabne mreže po muhastih kriterijih finančne moči in družbene vplivnosti. Patrick, zdaj v tridesetih in streznjen, pa se sooča z izvorom očetove okrutnosti in materine podrejenosti, potjo, ki jo ob pisanju prehodi tudi avtor, ko se vživlja v antagoniste svojega življenja in podaja v odrešujoče razumevanje zasnove okoliščin, v katere je bil potisnjen. Pisanje Edwarda St Aubyna kaže na ciničen in inteligenten um z aristokratskim poreklom, ki se mu naravno prilegajo prestižne literarne reference. Sicer cenjenemu in nagrajevanemu pisatelju je k širši prepoznavnosti pripomogla tudi serija iz leta 2018 z Benedictom Cumberbatchem v glavni vlogi.
Objavljeno: 01.09.2021 14:05:35
Zadnja sprememba: 22.04.2024 11:46:54
“Kateri instrument bi lahko uporabil, da bi se osvobodil? Prezir? Nasilnost? Sovraštvo? Vse je omadeževal očetov vpliv, in ravno ta je bil tisto, česar se je moral osvoboditi. In če je malo pomislil, žalost, ki jo je občutil, mar se je ni naučil od očetovega spusta v hromečo bedo?” (str. 196)
“Pravzaprav ga je ravno v takih trenutkih, po zgrešenih žilah, prevelikih odmerkih, manjših srčnih napadih in omedlevicah, zaradi njegove prostaške zasvojenosti z iglami, povsem ločene od mamil, prijelo, da bi skrivil konice in poslal brizgalke v obtok. Edinole gotovost, da ti prepirčki vedno razvodenijo in mu samo naložijo mukotrpno iskanje novih pripomočkov (…), sta Patricku branila, da ni pri priči uničil svojih brizgalk.
Vročica igle je imela svoje lastno psihološko življenje. Je še kak boljši način, kako biti hkrati jebač in jebeni, subjekt in objekt, znanstvenik in eksperiment, ko skušaš osvoboditi duha s tem, da zasužnjiš telo?” (str. 298)