Plan B : pionirji boja s podnebno krizo in prihodnost mobilnosti

Žanrdružbenokritični roman, potopis
Narodnostslovenska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 2020
Založba
Zbirka S terena
Ključne besede Ekologija, Električna energija, Podnebje
Število strani

262

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

8-9 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Lahkotna
Zahtevna

"Must have" zdaj, takoj, vsi

Raziskovalni novinar, poročevalec s terena – večinoma z vojnih območij, pisec Boštjan Videmšek, opazi, da novinarstvo in moč argumenta izgubljata pozornost poslušalcev, bralcev. Videl je veliko sveta, sprijenosti in vojn, da ve, kaj se dogaja. Postali smo neobčutljivi, selektivni, resnico o našem svetu odklanjamo, saj je preobsežno strašna. Naša pozornost je ugrabljena, prodajajo nam pravljice, izmišljen svet, mi pa to radi kupujemo v vseh pojavnih oblikah. Umikamo se v svoje vrtičke, sanjske svetove kot v kakem Ballardovem distopičnem romanu, se zapiramo vase in izgubljamo esenco človeškosti – socialno življenje, empatijo. Naš pisec vztraja do konca na vojnih žariščih in poroča, poroča, upa, da s pisanjem kaj spreminja. Počasi vseeno opazi, da se spričo občutka nemoči tudi sam že poslužuje cinizma, ne najde več smisla v poročanju, izgublja vero v človeštvo, v dober konec. V takem stanju ga najde prijatelj, fotograf Matjaž Krivic ob vrnitvi z bolivijskega slanišča v Andih, enega najlepših krajev na svetu. Krivic na slanišču najde zgodbo o litiju, nafti 21. stoletja. Kasneje to postane le ena od zgodb, ki jih še tri leta najdevata po svetu med popisom alternativ fosilno-nasilni usmerjenosti sveta. Knjiga optimizma, kot pravita avtorja knjige, je zato postala krik po pozornosti. Brali smo lahko že utopije, distopije, pa poročanja in biografije Elona Muska … Osuplo: »Je to naša prihodnost?« In če nam Elon za nov dom ponuja Mars in rdeče življenje pod kupolami, nam pričujoča knjiga ponuja vpogled v rešitev Zemlje, nekdaj lepega modrega planeta. Muskov »Tesla« itak ni ključna zgodba, citira avtor, je le ena od zgodb v globalnem razvoju zelene mobilnosti. Dovolj brezizhodnih novic, pravljic za lahko noč (metafora za res širok razmislek o manipulaciji nad nami), pisanja o tem, česa vsega se ne da. Odloči se, da nam bo raje ponudil popis že obstoječih rešitev, upanje. Zemlja se namreč segreva hitreje kot v najbolj pesimističnih napovedih. O tem zelo dramatično pričajo taljenja ledenikov, požari na Aljaski, Grenlandiji, Sibiriji, talijo se celo večno zamrznjena tla, permafrost. Kemijske reakcije ob tem sprožajo prave eksplozije, zaradi sprememb v ozračju se rojevajo besni tornadi, poplave, pogin žuželk, čebel, uničenja so taka kot na vojnih območjih. Mrtve živali, mrtvi koralni grebeni, uničeni gozdovi, zmedeni morski tokovi, izsušena območja, lakota, onesnaženost, mrtvi mi, podnebni begunci. Nova vojna fronta za poročevalca in fotografa. Knjiga seveda ni samo popis dobrih zelenih praks po svetu za zmanjšanje izpustov. Videmšek se posluži natančnega opazovanja sogovornikov. Različni so, s skupnimi značilnostmi. Kakšne lastnosti in koraki so potrebni, da nekaj zaživi? Neustrašnost, odločenost, entuziazem, povezovanje skupnosti, prepričevanje (predstavljanje idej skoraj od vrat do vrat), iskanje politične zaslombe, sredstev. Beremo tudi o izobraževanju in nastajanju novih fakultet za to področje, predvsem pa imajo vsi visoko postavljene etične vrednote. Stremijo k medsebojni in okoljski pravičnosti. Fotograf poskrbi za portrete. Pri vsakem projektu z vizionarji sveta predstavi še skupnost, okoliščine, v katerih je nastala prav njihova zelena ideja. Predvsem pritegnejo pozornost zbrana dejstva. Dejstva kot to, da je energetska samooskrba mogoča (celo decentralizirana), možno je lovljenje ogljikovega dioksida iz zraka, ob sežiganju, pa njegovo shranjevaje. Možnen je maksimalni izkoristek solarne, vetrne, geotermalne energije, energije, ki nastaja ob sežiganju odpadkov, skratka spreminjanje naravnih virov energije v električno. In spreminjanje vozil. Avtomobili, ladje, letala, javni promet, nova mobilnost (med njimi je tudi Pipistrel) na električni pogon. Tu so še pogoni na metanol, tekoči naravni plin, vodik … Možno je shranjevanje energije »za deževne dni«. Spoznamo revolucionarne tehnologije recikliranja baterij, shranjevanje energije v baterije in uporabo ter bza »novo nafto«: natrij, nikelj, klor, predvsem litij. Pisec nas sproti že opozarja tudi na pasti. Je plan B, naša edina možnost ali zgolj možnost za bogate?

»Začudenja v resnici ne razumem. Za nas ni to nič posebnega. Živimo naravno. Povezani smo z okoljem. Zavedamo se svojih odgovornosti. Ne trošimo, ne pretiravamo, živimo zmerno. Hja, normalno … Živimo kot skupnost. Pogovarjamo se in – dogovorimo. Trudimo se po najboljših močeh. Stremimo k pravičnosti. Medsebojni in okoljski. To je naša dolžnost.« je županja spontano strnila osnove etičnega bivanja. (str. 33)

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Plan B : pionirji boja s podnebno krizo in prihodnost mobilnosti.

Kritike

(1)
Mojca Pišek
Medtem ko na angleškem jezikovnem trgu knjige na temo podnebne krize vzcvetajo že več desetletij, se slovenska družba le sramežljivo vključuje v globalno razpravo o podnebni in ekološki krizi, knjige na to temo pa so relativna redkost. Z olajšanjem je mogoče ugotoviti, da Slovence javna razprava na temo vendarle zanima, na kar kaže podatek, da je bil Plan B Boštjana Videmška leta 2020 z glasovi bralcev razglašen za knjigo leta v okviru takrat virtualnega slovenskega knjižnega sejma. Skoraj dve leti po izidu je to še naprej ena bolj relevantnih knjig, kar jih lahko odkrijemo na slovenskem knjižnem trgu, zato se je k njej vredno vračati znova. Toliko bolj je to pomembno danes, ko že skoraj pol leta spet živimo na kontinentu, kjer poteka vojna - vojna, ki je sprožila verižno reakcijo kriz na področju energetike in prehrane, te pa so kot posledico spet prinesle ekološko sporne politične odločitve, katerih skupni imenovalec sta vračanje v ogljično družbo in popuščanje v postopnem prehajanju s fosilnih na obnovljive vire energije.

Boštjan Videmšek je dobro znan Delov novinar, zadnji dve desetletji eden najbolj vidnih in angažiranih poročevalcev z vojnih in kriznih žarišč po svetu. Bralci smo izpod njegovega peresa vajeni branja pesimističnih zgodb, medtem ko je Plan B, ki prinaša veliko bolj optimistične zaključke, njegov profesionalni in osebni odgovor na delovno pregorelost po letih pisanja o najbolj tragičnih človeških usodah. Knjiga, ki jo sestavlja serija novinarskih zgodb, ima pričakovano izrazit novinarski pečat, tako v pristopu in organizaciji dela kot v avtorskem slogu. Slednjega preveva značilen Videmškov aktivistični slog in občutek za urgentnost situacije, ki v primeru podnebne krize zanesljivo še malo ni pretiran. Velja poudariti, da je knjiga tandemski projekt in da je novinarja na poteh štiri leta spremljal fotograf Matjaž Krivic, ki je v knjigo prispeval mnoge ikonične fotografske podobe.

Avtor v Planu B poišče in opiše primere dobrih praks na področju uporabe obnovljivih virov energije, naj gre za izkoriščanje sile vetra in sonca na prvem sredozemskem samooskrbnem otoku, grškem Tilosu, za izkoriščanje sile morja (plime in valov) na škotskih Orkneyskih otokih ali za izrabo geotermalnih virov na Islandiji. Raziskuje tudi manj znane tehnologije, denimo zajemanje ogljikovega dioksida iz ozračja in shranjevanje "na domačem naslovu" - tisoč do tri tisoč metrov pod morskim dnom v že obstoječih geoloških jamah in luknjah, ki so nastale med črpanjem nafte in zemeljskega plina. Novinar ustrezno predstavi osnove vseh teh tehnologij, predvsem pa se osredotoči na unikatne razloge, zakaj v vsaki od držav oziroma družb izkoriščanje obnovljivih virov deluje kot poslovni model. Razlogi, kot se izkaže, so vsakič znova pogojeni z enkratnimi, unikatnimi razmerami v družbi ali lokalnem okolju, avtor pa uspešno diagnosticira ključni dejavnik vseh uspešnih zgodb - politično voljo, ki pomeni pomembno oporo inovatorskim poslovnim zamislim in se mora kazati v obliki finančnih investicij, neposrednih ali posrednih. Zgleden primer slednjih je Norveška, kjer so z davki na nezaželeno (motorji na notranje izgorevanje) in subvencijami za zaželeno (električna vozila) spremenili nakupne navade potrošnikov. Leta 2025 naj bi tako na Norveškem prodali zadnji avtomobil, ki ga poganjajo fosilna goriva. To je vsekakor opomin za slovensko družbo, kjer politika povsem zanemarja načrtovanje prehoda na obnovljive energente in kjer celo v danes močno zaostrenih energetskih razmerah še naprej usodno zamujamo pri iskanju lastnega modela energetske samooskrbe.

Še bolj zanimive vsebine knjige so plod avtorjevih poti v Južno in Severno Ameriko ter na Kitjasko, kjer prihaja do streznjujočega spoznanja, da je vajeti pri prehodu družbe na obnovljive vire energije že davno prevzela Kitajska, četudi prav tam ogromno "zelene energije" še vedno poganjajo nafta, premog in plin. Primer: tovorna ladja, ki se v celoti napaja iz litijeve baterije, ima torej ničelni izpust v ozračje, a je namenjena - prevozu premoga po Biserni reki. Avtor Kitajsko prepozna kot ključnega igralca na trgu energentov, ki že desetletja prizadevno sledi predvsem litijevi poti, investira v zahtevne infrastrukturne projekte in intenzivno zbira koncesije za izkoriščanje naravnih bogastev povsod tam, kjer so bila odkrita. Bolivija, kjer so po optimističnih ocenah odkrili največjo svetovno zalogo litija, "nafte 21. stoletja", ki je ključen sestavni del baterij, tako telefonskih kot avtomobilskih, je s tem postala gladiatorska arena za boj velesil, ki se borijo za prevlado v globalni trgovini. Pri tem revne južnoameriške in afriške države kljub dobrim protiimperialističnim namenom ostajajo ujete v stari znani krog ekstrakcionizma in začenjajo novi krog opustošenja in revščine, s to razliko, da je plamenico velike imperialistke od ZDA v novi dobi prevzela Kitajska.

Pomembne so tudi avtorjeve ugotovitve, da Evropa v tej tekmi za vire zaostaja po zaslugi prepričanja o lastni kulturni superiornosti, ki je zadnja, bržkone samouničujoča faza (post)kolonialne miselnosti. Mnogi evropski trgi vztrajajo pri statusu quo, ker verjamejo, da bodo evropski kupci vedno cenili tradicionalne znamke (denimo avtomobilov), ki so simbol kakovosti, kakršni kitajska cenenost menda ne more konkurirati. Knjiga, katere "pogonsko gorivo" so sicer navdihujoče zgodbe, tako vendarle najde konstrukcijsko napako v motorju kapitalizma: pohlep. Izkaže se, kot se v polni razsežnosti kaže od začetka vojne v Ukrajini, da je zelena ekonomija celo v času pospešenega zaostrovanja podnebne krize še naprej utopija, obroben del svetovnega gospodarstva, njegov najbolj človeški obraz. V ozadju še naprej poteka divji boj za preživetje naftno-fosilnih poslov, ki po zaslugi povpraševanja, ki narekuje ponudbo, ostajajo dobičkonosni. V srcu ekološke utopije je ideja, da bodo potrošniki zmogli samoiniciativno presedlati na ekološko bolj vzdržne možnosti energetske oskrbe in mobilnosti, četudi te 99 odstotkom svetovnega prebivalstva ostajajo povsem nedostopne. Pravica države do intervencionizma se je med podnebno krizo, ki je z zublji končno segla tudi na slovenska tla, spremenila v dolžnost države, da trgu ponudi svojo vidno roko.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 94
Komentarji: 0
Število ocen: 5
Želi prebrati: 3
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 7

Dela avtorja

Dobrodošli

Namestite aplikacijo
×