Pokrajina št. 2
Žanr | kriminalni roman, psihološki roman |
Narodnost | slovenska literatura |
Kraj in leto izida | Maribor, 1998 |
Založba | Obzorja |
Ključne besede | Družbene razmere, Kraja, Kriminal, Slovenija, Umori, Zgodovina, Zgodovinski dokumenti |
Ko se zgodovina zavrti v straniščni školjki
Polde na obrobju mesta popravlja električne gospodinjske aparate Računov spiše ravno toliko, da ima mir pred inšpektorji. Delavnica v hiši je njegov sveti prostor, kamor družine ne spusti rad. Tudi Igorja, najmlajšega od šestih otrok, odraslega fanta z motnjami v razvoju ne. Čeprav je njegov najljubši otrok. Vendar je delavnica svetišče še nečesa drugega. Iz nje z vajencem Sergejem odhajata na prav posebne akcije. Polde pripravi akcijo do potankosti, Sergej pomaga. V življenju je Sergej pač zguba, ki ga mami denar. Mamijo ga tudi ženske, brez katerih Sergej ne more, zlasti lepa in bogata Jasna, malo manj uboga, a povsem zaljubljena Magda. Polde in Sergej sta tatova. A ne kakršnakoli. Specializirana sta za krajo umetnin, ki jih imajo pomembni ljudje v svojih lepih vilah. Torej, bogati ljudje. Ti so jih tudi sami ukradli ali si jih prisvojili na različne nelegalne načine. Tokrat gresta v hišo pomembnega starega generala. Cilj je za sliko pomembnega impresionista z naslovom Pokrajina št. 2 iztržiti soliden znesek. Slika prispe ovita okoli Sergejevega telesa v delavnico. A Sergej Poldetu ne pove, da je med krajo slike izmaknil denar, ki se je v škatli skrival med dokumenti. In tudi en od dokumentov roma s Sergejem. General naroči vojaškemu inštruktorju, naj na kakršenkoli način pomemben dokument pridobi nazaj. Za sliko pa mu je že tako vseeno. Čisto preveč let je visela v njegovi domači pisarni. Inštruktor se s svojim starim oplom, pa tudi z vso opremo, ki jo potrebuje, poda na lov za ljudmi, ki bi lahko dokument imeli.
A pomembna zgodovina naroda se zavrti v straniščni školjki, ta jo pogoltne in vse naj bi bilo spet dobro in prav. Podatki na dokumentu so preresna stvar, da bi z njimi omajali obstoječi družbeni red. Žrtve, ki jih ni malo, prva med njimi je Polde, so kolateralna škoda iskanja dokumenta; razen v smislu, da več ne živijo in zato ne govorijo.
Kriminalni in psihološki triler je poleg kraj, grozljivih umorov, nasilja, kriminala tudi poln erotike in čustev. Podlaga zanj je naša zgodovina in stvari, resnice, o katerih vedo veliko povedati še živi; dokumenti, ki še pričajo o polpretekli zgodovini in povojnem dogajanju. In Pokrajina št. 2 nosi v sebi še nekaj. To je temeljna družbena kritičnost avtorja romana. Ter seveda izjemna oblikovanost likov in njihovih karakterjev. Družbene vrednote razpadajo, pomemben je denar in užitek. Zgodovina pa se zvrtinči in ponikne.
Na podlagi romana je bil posnet tudi istoimenski film.
Objavljeno: 30.11.2020 21:07:53
Zadnja sprememba: 22.04.2024 11:43:25
Inštruktor bliskovito pograbi Poldetovo roko in jo zvije na hrbet, hkrati pa ga potisne naprej, da se Polde z zgornjim delom telesa zvrne na mizo, in že okoli Poldetovih zapestij škrtnejo policijske lisice.
Hočem svojega advokata, reče Polde, z licem pritisnjen na hrapavo površino oljne slike. Platno Pokrajine št. 2 leži pod njegovim trupom.
Kje je? mirno vpraša inštruktor in z rokama, ki jih položi med Poldetovi lopatici, še bolj pritisne telo ob mizo.
Kaj?
Dokument.
Kakšen dokument?
Ti že veš, kateri!
Ne vem, res ne vem … Sliko sem kupil …
Boli me kurac za sliko. Sliko si lahko vtakneš v rit. Šenkam ti jo. Dokument je važen.
(str. 135)