Štirideset let pozneje

Žanrdružbenokritični roman, realistični roman, vojni roman, zgodovinski roman
Narodnostslovenska literatura
Kraj in leto izidaLjubljana, 1992
Založba
Zbirka Proza
Ključne besede Četniki, Domobranci, Druga svetovna vojna, Komunistična oblast, Nacizem, Partizani
Število strani

268

Čas branja

Dejanski čas branja je lahko krajši ali daljši, odvisno od individualne hitrosti branja in drugih bralnih navad ter glede na literarno zvrst, žanr in druge posebnosti knjig.

8-9 ur

Knjiga še ni na vašem bralnem seznamu.

Vesela
Žalostna
Zabavna
Resna
Prijetna
Stresna
Predvidljiva
Nepredvidljiva
Domišljijska
Prizemljena
Čudovita
Neokusna
Nenasilna
Nasilna
Optimistična
Črnogleda
Neerotična
Erotična
Običajna
Neobičajna
Lahkotna
Zahtevna
Poglej vse

Vojakova tožba

Jože Peternelj – Mausar je bolj kot pisatelj znan kot slikar samouk – ‘naivec’, kljub temu, da se je podpisal pod sedem romanov. V podobnem slogu, kot je slikal, je ustvarjal tudi s pisano besedo. Njegove teme so se praviloma dotikale majhnih, preprostih ljudi, ki so jih življenjske okoliščine postavile pred hude preizkušnje. Temu primeren je tudi preprost, rahlo neobrušen slog pisanja, ki pa je zato razumljiv in tekoče berljiv. V romanu Štirideset let pozneje glavni adut ni bogat jezik, ampak je ta zgolj orodje, ki služi podajanju zgodbe. Mausarjevo glavno orožje je sama zgodba. Roman prikazuje zgodovino dveh vasi na nasprotnih bregovih reke – fizično in metaforično – v času pred, med in po drugi svetovni vojni ter življenja posameznikov, ki jih je vojna usodno zaznamovala. Pisatelju je uspelo to, kar je spodletelo mnogim drugim, precej bolj razvpitim avtorjem: s številnimi dobro izdelanimi karakterji, energičnim pripovedovanjem, s popolnoma verjetnimi zgodbami (ki zagotovo v veliki meri bazirajo na resničnih dogodkih) ter ravno prav naturalističnimi opisi bralcu predstavi različne vzgibe, razloge za odločitve ter posledice za male ljudi v času, ko so bili pravzaprav zgolj nemočni statisti v vrtincu zgodovinskih dogodkov. Pri tem pa mu uspe, da nikoli ne obsoja ali razsoja o ‘pravilni’ moralni drži. Jezikovne prvine, ki načeloma bolj pristojijo domačijskim povestim, kot pa zgodovinskemu romanu (npr. izbira imen, kot sta Travna vas in Trnov breg), tako delu ne znižujejo vrednosti, temveč ravno nasprotno: odlično služijo podajanju vsebine tega pazljivo dodelanega zgodovinskega romana, nenazadnje tudi zato, ker je jezik bližji tistemu, ki se je uporabljal v času dogajanja. Štirideset let pozneje je skriti zaklad za ljubitelje tovrstne tematike, ki ne marajo sodobnega izkrivljanja zgodovine.

‘Na, tu ga imam,’ je zmagovito dejal Brinar, vzel v roke letak in ji ga pomolil pod nos. ‘Sama beri.’ Prebrala je ‘Smrt komunizmu živel kralj’. Ta napis ji je pognal malo krvi v bleda lica. Čutila je, da je ob tem zardela. ‘No in? Kaj rečeš na to?’ Skomignila je z rameni in molčala. ‘Smrt nam, ki se borimo za svobodo! Za izgon okupatorja. Ti pa Živel kralj v Londonu na mehkih foteljih in s polno ritjo.’ ‘Tega nisem pisala jaz’, je rekla. Takrat pa jo je oplazila težka Brinarjeva roka. ‘Tvoje roke so trosile listke in iz tvojih rok bi dobil beli Sivec obtožbe proti nam. Vse to te lahko stane glavo’

Citati

(0)
Trenutno še ni dodanih citatov iz knjige Štirideset let pozneje.

Kritike

(0)
Knjiga še nima dodanih kritik.

Komentarji

(0)

Napiši komentar

Ogledi: 112
Komentarji: 0
Število ocen: 1
Želi prebrati: 2
Trenutno bere: 0
Je prebralo: 0

Dobrodošli

Namestite aplikacijo
×